Hjemveiledningannengenerell veiledningtriggers

Generell veiledning

Triggere

Generell veiledning

Sidemeny

Begrepet «triggere» eller "triggers" ble introdusert i SIMBA 2.0-kravsettmalene. Triggers er egenskaper som brukes for å utløse flere informasjonskrav på et objekt bare når dette er relevant. Dette for å unngå at informasjonskrav som bare brukes i enkelte tilfeller skal legges på alle objekter. SIMBA 2.1-kravsettmalene omfatter to trigger-egenskapssett. Begge er etablert i henhold til regler for egendefinerte egenskapssett og egenskaper i NS 8360-1, punkt 6.7. NONS_ReqTriggers er egenskaper definert i Standard Norge, NS 8360-1:2021, tillegg D. NOSSB_ReqTriggers er egenskaper definert av Statsbygg (og harmoniseres som en NOSSB med Sykehusbygg og BaneNor). ReqTrigger egenskapssettet omfatter en rekke egenskaper som angir: - At objektet krever "oppmerksomhet" fra et annet fag. Eksempel: En arbeidsbenk med innbygget belysning og avtrekk som krever strømtilførsel og avtrekk. - Om det skal stilles ytterligere krav til objekter fra det andre faget. Eksempel: Skal det stilles krav til mer spesifikke krav fra elektro. eller VVS-fagene. ReqTriggers kan derfor både brukes for å markere behov for oppmerksomhet fra et annet fag og for å stille krav til informasjon relevant for det andre faget.

Hvis man setter egenskapen NONS_ReqTriggers.HasBuildingControlConnection=TRUE, så blir det egenskapene i NONS_BuildingControls som er «krysset» (kravstilt) til en leveranse validert. Med ingen kryss i NONS_BuildingControls blir det altså ingen flere krav. Hvis det skal stilles krav til mer informasjon fra det andre faget skal egenskapene for mer informasjon krysses av i kravdatabasen. Prosjektet skal bestemme om aktivering av en trigger (TRUE) medfører krav til mer informasjon og i så fall hvilken. Mer om "triggers" finnes under veiledningene for SIMBA 2.0 og 2.1.